dinsdag 15 maart 2016

Google Drive, je harde schijf op het internet.

Google Drive is een gratis dienst  op internet. Met Google Drive maak je documenten, die je kan delen met andere mensen. Om teksten te kunnen typen en documenten te kunnen maken, heb je dus geen aparte tekstverwerker meer nodig. Vergeet dus de dure Office paketten met Word, Powerpoint en Excel want zelfs presentaties en rekenbladen kan je online maken. 


Drive is een gratis dienst van Google, waarvan je gebruik kan maken als je een Google Account hebt. Met je Google account heb je toegang tot alle Google diensten. Als je nog geen account hebt, kan je deze op deze website  aanvragen. Zie ook artikel op deze blog.
Voor Drive heb je geen andere toepassingen of programma's nodig. Uw internetverbinding en een browser zijn voldoende. Je gebruikt best Chrome aangezien deze browser ook van Google is.

Voordelen Vanaf elke locatie kan je aan je documenten. Deze worden op de servers van Google bewaard. Je document wordt voortdurend automatisch opgeslagen wanneer je erin werkt. Bij een computer crash blijven de documenten dus gewoon bewaard. Aangezien je geen pakket moet aankopen is het gebruik van Google Drive ook kostenbesparend.


Nadelen De mogelijkheden voor tekstverwerken zijn niet zo uitgebreid als die van bijvoorbeeld Word maar veel toeters en bellen van dit betalende pakket gebruik je niet. Door het eenvoudig uiterlijk vind je alles ook makkelijker terug.
Om te beginnen met tekstverwerken bij Google, ga je naar de website van Google Drive . Klik op de blauwe knop Naar Google Drive . Je vult je Gmail-adres en je wachtwoord in. Nadat je op Inloggen hebt geklikt kom je  in de Drive omgeving.
Wanneer dit de eerste keer is dat je met deze account inlogt verschijnt er een venster dat je welkom heet tot de nieuwe versie van Google Drive. Dit venster sluit je door door op het kruisje rechtsboven te klikken.
Links zie je een rode knop met de titel 'Nieuw'. Daaronder wat menuopties. Rechts een overzicht van uw documenten. Dat overzicht is nu nog leeg, want je hebt nog geen bestanden gemaakt.
Je kan uiteraard nieuwe bestanden waaronder documenten, spreadsheets en presentaties maken met Drive. Maar om bestanden die op je eigen computer staan online te plaatsen (backup), moet je deze kopiëren naar de website van Google Drive. Dit heet uploaden. Op Drive kan je de meeste gangbare bestanden plaatsen zoals pdf, mp3, word, png, enz...

methode 1
  • Klik op de knop Nieuw.
    111115_Nieuw
  • Er verschijnt een uitklapmenu. Klik op Bestanden uploaden.
    111115_Bestanden
  • De Verkenner start. Selecteer het gewenste bestand en klik op Openen.
  • Het bestand is nu direct geüpload naar Google Drive.
  • Je kan ook kiezen om een hele map te uploaden. Dit gaat natuurlijk sneller. 
methode 2
  • Open je Chromebrowser of een recente Firefox
  • verklein je scherm
  • sleep bestanden en mappen in je Drive-venster.
    Uiteraard kan je met Drive ook nieuwe, blanco documenten maken om zelf met tekst en afbeeldingen te vullen. In het menu kies je dan voor Nieuw . Je kan dan aanduiden welk document je wilt aanmaken: document, spreadsheet (rekenblad), presentatie, tekening,...

      Wil je een bestand delen, dan dat op de volgende manier:
      • Selecteer het betreffende bestand.
      • Klik bovenin op het pictogram van een hoofd en plusteken 20150226_drive_pictogram_delen.
      • Ga met uw muis naar 'Delen'. 
      • Klik in het scherm dat verschijnt in het veld onder 'Mensen'.
      • Vul hier een e-mailadres in of meerdere adressen met een komma ertussen.
      • Rechts ernaast ziet u 'mogen bewerken' staan. Dit betekent dat de personen met wie u het document deelt, hierin mogen werken. U kunt er ook voor kiezen dat iemand alleen opmerkingen in het document mag plaatsen of het document alleen mag inzien. Maak uw keuze door te klikken op mogen bewerken. De andere opties verschijnen en je kan erop klikken.
      • Klik tot slot op Verzenden.

      Wanneer je een document hebt geopend, zie je een leeg werkveld met erboven een menubalk. We lopen ze even door:
      • Bestand: opties voor het opslaan en afdrukken.
      • Bewerken: kopiëren, knippen, plakken, ongedaan maken etc.
      • Weergeven: bepaald hoe u het document te zien krijgt.
      • Invoegen: voeg afbeeldingen, links, speciale tekens, kop- of voettekst in.
      • Opmaak: regel de opmaak van het document.
      • Extra: controleer de spelling of tel het aantal woorden.
      • Tabel: voeg een tabel in.
      • Add-ons: voeg meer opties aan uw document toe.
      • Help: ga naar het Helpcentrum van Google.
      Onder de menubalk vind je een werkbalk met knoppen voor de opmaak van je tekst, bijvoorbeeld het markeren van woorden, de kleuren van de letters, opsommingen en de manier van uitvullen van de tekst.
      Je kan naar hartenlust schrijven en afbeeldingen invoegen, tabellen en links gebruiken en je tekst bewerken, net zoals je dat gewoon bent in een ander tekstverwerkingsprogramma.
      Bovenaan rechts zie je dat je document automatisch wordt opgeslagen. Nog een voodeel.
      Je kan het document natuurlijk ook een naam geven.
      Snelste manier: Boven de menubalk van het document staat een veld 'Naamloos document'. Klik op het veld. Er verschijnt een nieuw venster waarin u de documentnaam kunt invullen. Klik daarna op OK .
      Je kan op deze manier de naam steeds wijzigen. 
      Vanuit het hoofdmenu kan je ook diverse acties uitvoeren. Dit kan op verschillende manieren. Wanneer je met de rechtermuisknop op een document klikt klapt er een menu open met verschillende opties. Of je selecteert eerst het gewenste bestand door te klikken in het vakje voor de naam. Daarna kies je een actie uit de balk die erboven verschijnt, bijvoorbeeld 'kopiëren'.

      Wanneer je klaar bent met Drive, kan je uitloggen door rechtsboven te klikken op je profielfoto (wanneer je geen profielfoto hebt is dit een blauw pictogram van een persoon). Klik nu op Uitloggen . Dit moet je vooral doen wanneer je je computer deelt met anderen. Zo kunnen zij niet meer aan je bestanden...

      Geen opmerkingen:

      Een reactie posten